Zrzavý Jan
*5.11.1890 - ✝︎12.10.1977
Malíř, grafik a ilustrátor se narodil 5. 11.
1890 v Okrouhlicích, zemřel 12. 10. 1977 v Praze.
Byl členem uměleckých skupin SURSUM , Tvrdošíjných,
SV Ú Mánes, Umělecké besedy, SČVU G Hollar…
V roce 1906 se pokusil o přijetí na UMPRUM v Praze.
Nebyl však přijat a tak začal navštěvovat soukromé
výtvarné školy. Praha mladého Zrzavého oslovila a
ovlivnila nejen svým „geniem loci“, ale i výstavami a
obrazárnami. Roku 1907 byl na pražskou UMPRUM konečně
přijat, ale po dvou letech z ní vyloučen. Od roku
1910 se stýkal se sdružením SURSUM a další rok, když
prošel expresionistickým obdobím, orientovaným na
symbolické představy, seznámil se s B. Kubištou a toto
přátelství jej ovlivnilo na celý život.
V roce 1912 se Jan Zrzavý stává členem SVU Mánes,
ale i ten po pěti letech opouští z důvodů malého zastoupení
jeho děl na pořádaných výstavách. V témže
roce spolupracuje na formování skupiny Tvrdošíjní a
s ní také vystavuje. Zrzavého tvorba v tomto období
nese znaky neoklasicismu. Od roku 1923 se stává členem
Umělecké besedy a spolupracuje se Štorchem-
Marianem a projeho nakladatelství Aventinum ilustruje
Máchův Máj, Erbenovu Kytici a další reprezentativní
tituly.
V roce 1924 Zrzavý opouští republiku a odjíždí do Paříže
a o rok později navštěvuje Bretaň.
Vrací se 1927, aby se zanedlouho do Francie, své zamilované
země, zase vrátil. Nicméně fašizující se Evropa
se v knize F. Kaisera: Ausstellungsführer entartete
„Kunst“, Berlín 1937, dotkla i Jana Zrzavého a jeho
obraz Milenci byl uveden mezi dalšími jako příklad
zavrženíhodného a nacisty opovrhovaného „zvrhlého
umění“.
Od roku 1941 začíná Zrzavý dojíždět do Vodňan a poklidná
a zádumčivá krajina se stává objektem jeho děl.
Od roku 1948 až do roku 1957 Jan Zrzavý nevystavuje,
zato v roce 1965 získává titul Národního umělce.
Zrzavého dílo, opisující ucelený oblouk od secese a
symbolismu, přes doteky expresionismu, částečně i kubismu,
se ustálilo v myšlenkově
sevřené meditativní malbě, která
svými opakujícími se motivy
dovoluje hlubokou obsahovou
reflexi dívajících se.
Vytváří epický, lineárně se rozvíjející
příběh, jehož vypravěč
je skryt v šerosvitu barev a symbolů
aby jejich prostřednictvím
vytvářel vlastní, zkušeností a
věděním naplněný osobní prostor,
kde je dovoleno prožít a stvořit vše, co lze pojmenovat.
V jeho malbě je překvapivý doklad Jacobsonovy
definice úlohy jazyka, kdy vnitřně pojmenovatelné
se stává krásným.
Mimo toto monumentální dílo, které ovlivnilo a nadále
bude ovlivňovat další generace výtvarníků i milovníků
výtvarného umění, neboť patří ke chloubě naší národní
kultury a je bezesporu součástí světového kulturního
dědictví, vytvořil rovněž řadu knižních značek.
Vznikaly v časovém rozmezí od roku 1916 až do roku
1962. Doloženy jsou podle publikace Slavomila Vencla
Moderní exlibris v Českých zemích. Uvádí se tu, že
Zrzavý vytvořil třicet dva motivy do knih dvaceti šesti
bibliofilů. Bohužel většina z nich, neboť byly v knihách
Židů či Němců, se nedochovala v konečném výtvarném
provedení, ale pouze podobou skic. A to především
proto, že židovské knihovny byly nacisty zničeny
a knihovny patřící Němcům byly po válce zlikvidovány.
Přestože exlibris Jana Zrzavého do vývoje českého exlibris
významně nezasáhly, zůstávají významným dokladem
umělcova vývoje a vzácnou součástí zlatého
fondu české příležitostné grafiky.
František Mareš
Posoudil Felix Černoch