Jaroněk Bohumír
*23.4.1866 - ✝︎18.1.1933
Malíř, grafik, kolorista fotografií,
etnograf se narodil 23. dubna 1866 ve Zlíně v rodině
barvíře Františka Jaroňka. Barvířství patřilo tehdy k lidovým
uměleckým řemeslům. Syn Bohumír pomáhal s
vyřezáváním tiskařských forem, u svého strýce Františka
Zedníka, zlínského malíře náboženských obrazů, získával
cit pro barvy. Tovární výroba potištěného plátna
znamenala pro barvířské dílny bídu a zánik. Rodina se
v roce stěhuje do Valašského Meziříčí a nedařilo se jim
hmotně dobře. Nadaný syn musel ukončit předčasně
studium na gymnaziu v Novém Jičíně a rodiče uvítali,
že syn mohl od roku 1885 navštěvovat odbornou školu
pro umělecký průmysl ve Valašském Meziříčí, obor
řezbářství a modelování. Škola měla výbornou pověstí
v celém Rakousku-Uhersku. Po absolvování v roce 1889
nastupuje do praxe. Nejdříve do kopřivnické školy na
majoliku, pak působil v uherské keramické továrně Zsolay
v Pětikostelí jako malíř v době secese oblíbených orientálních
ornamentací. V budapeštském fotografickém
ateliéru dvorního fotografa Sedlitzkého se vypracova
na vynikajícího řemeslného koloristu. Doplňoval portrétní
fotografii neskutečnou krajinářskou kompozicí.
Zákazníky ateliéru byli přední maďarští magnáti. Stal
vyhledávaným a dobře placeným výtvarníkem, což mu
umožnilo cestovat i do Egypta.
V roce 1895 navštívil Národpisnou výstavu českoslovanskou
v Praze, jejíž součástí byla Valašská osada, dílo
stavitele Michala Urbánka ze Vsetína a mladého architekta
Dušana Jurkoviče. Valašská expozice byla pojata
po vzoru švédského prvního muzea na světě jako živé
muzeum. O rok později navštívil i maďarskou výstavu
lidových staveb. Obě výstavy vzbudili v něm intenzivní
zájem o lidovou kulturu datující se už od doby jeho studií
v Novém Jičíně, když byl „objevil“ kouzlo rázovitých
dřevěnic v sousedním Štramberku.
Od roku 1896 neúspěšně rozvíjí uměleckou činnost ve
Valašském Meziříčí. Tepve s přestěhovám se do Rožnova
pod Radhoštěm se roku 1909 dostavil úspěch. Jak
komerční, – s bratrem Aloisem založil umělecko-výtvarné
dílny, – tak i společenský. Hned se zapojuje do boje
o zachování staré roubené radnice z náměstí do lázeňského
parku. Cesta k dnešnímu Valašskému muzeu byla
nelehká, aby se nakonec prosadila Jaroňkova představa
„živého“ muzea.
Bohumír Jaroněk umírá 18. ledna 1933 ve Zlíně.
Mistr Jaroněk vytvořil jen tři exlibris, dvě na jeho jméno,
jedno věnoval svému bratru Aloisovi (1870–1944),
jenž v roce 1910 přivezl zkušenosti ze studijní cesty po
skanzenech Norska a Švédska.
Exlibris nesou symbolicky motiv
rožnovské radnice, Štramberku
a Radhoště.
J. R. Bečák podotýká, že Mistr
Jaroněk inspiroval vídeňskou
secesí, tehdy pokrokovým výtvarným
stylem, že „... z hlediska
umělecké historie je dílem zcela
uzavřeným, osobitým, ale i výtvarně
silným.“ Podotýká dál,
že Jaroněk, když nalezl svoji
výtvarnou techniku, dál už nehledal, nýbrž přenášel své
tvůrčí úsilí na motiv. Důkazem toho je Štramberk . J. R.
Bečák cituje literárního historika Arne Nováka: „Štramberk,
to je v životě umělce motiv, heslo, láska. ... Z kdysi
‚kozího ráje’ se stal v Jaroňkových dřevorytech a temperách
‚valašským Betlémem’ “.
Poděkování:
Anně Borové, knihovnici Valašského muzea
Podle podkladů poskytnutých Valašským muzeem
v Rožnově p. Radhoštěm zpracoval: Vladimír Pospíšil
Recenzovala: Bc. Kristina Nina Kvapilová
Výběr z literatury:KZ 2013:1/11 – vzpomínka
Jan Rudolf Bečák: K 100. výročí narození malíře Bohumíra
Jaroňka. In : Valašsko 1966 -X, Vlastivědný ústav na Vsetíně. J . R. Bečák (1915–1987), etnograf, člen SSPE
Jaroslav Štika: Bohumír Jaroněk. K 80. výročí Valašského muzea v přírodě
Malířské signatury: Václav Rytíř, vydal Ivo Železný Praha
Marie Mikulcová, Miroslav Graclík: Kulturní toulky Valašskem. Obraz XXII Štramberk. Al Pres 2001
Ocenění:
spolu s Jožou Uprkou spoluzakladatel Sdružení
výtvarných umělců moravských
od 1905 člen předního vídeňského spolku Hagenbundu,
cena Ober Kämmer-Amtu ve Vídni, byla udělena
jako jedinému českému umělci
cena Svatoboru, České akademie věd a umění; člen
Hollaru a Jednoty výtvarných umělců v Praze