Bilovská Dobroslava
*7.1.1917 - ✝︎23.2.1965
Akademická malířka, ilustrátorka,
grafička a autorka exlibris se narodila 7. 1. 1917
v Brně. Jejím otcem byl František Bilovský, vyšší správní
úředník, matkou Anežka Bilovská, rozená Koutná.
Po maturitě na reálném dívčím gymnáziu v Brně v roce
1936 odchází studovat do Prahy na Vysokou školu architektury
a pozemního stavitelství (C. B ouda a O. B lažíček),
obor profesura kreslení. Vedle studijních povinností
sleduje celý kulturní život velkoměsta, podléhá
kouzlu staropražské romantiky a slavné hudební minulosti
a to vše formuje její umělecký cit. Zrání mladé
umělkyně přerušují události r. 1939, zúčastní se studentských
demonstrací, jejichž následkem bylo uzavření
vysokých škol. Nuceně se vrací do Brna, aby zde
pokračovala ve studiu na Škole uměleckých řemesel
(prof. P. Dillinger a F. Malý).
V r. 1945 ji postihuje závažné srdeční onemocnění s
trvalými následky, které si vynuceje dlouhou přestávku
v její umělecké činnosti a to až do r. 1950. Studia na
Pedagogické fakultě Jana Evangelisty Purkyně v Brně u
prof. Eduarda Miléna sice dokončuje v r. 1948, ale ze
zdravotních důvodů se pouze věnuje výtvarné tvorbě.
Dr. Pavelka ve své studii podotýká, že umělkyně
je především kreslířkou. Základními tématy její tvorby
je člověk, příroda a město ve všech proměnách dějů,
v menší míře pak figurální kresby. Výtvarnou formou je
kresba střídaná litografií, zejména škrábaná do asfaltu,
která se postupně stává nejčastějším prostředkem jejího
uměleckého projevu.
Velmi oblíbeným námětem jsou velká seskupení květin.
Umělkyně neumisťuje květy do konkrétního prostředí,
zaměřuje se pouze a jen na kytici samu. Po r. 1950, přes
nával nemoci, vytváří tušový soubor z Orlických hor,
lavírové kresby zámků a měst. Mimořádnou pozornost
věnuje umělkyně rodnému Brnu.
Knižní značky tvoří od r. 1944 a nesporně patří k těm
umělcům a umělkyním, kteří dosahují na tomto poli velkých
úspěchů. Vytvořila na 300 listů s tím, že právě
v exlibrisové tvorbě jsou zřetelně patrny „jednotlivé
etapy její tvorby, její výboje, stejně jako její růst i zrání
[...] jakoby právě na tomto úseku umělecké činnosti se
chtěla umělecký plně vyžíti“. Nutno dodat, že její exlibrisová
tvorba došla i mezinárodního uznání (jde o
padesátá léta!). Dr. Pavelka si všímá, že autorka dosáhla
ve snaze po dokonalém uměleckém růstu velkého
úspěchu. Podařilo se jí skloubit kompozici s písmem v
jeden harmonický celek. Dr. Pavelka charakterizuje její
dílo jako „nedráždivě módní, neboť umělkyně nikdy
násilně nepřervávala veškerá pouta s tradicí a se zděděnými
hodnotami, nýbrž naopak její umělecká tvorba
je vyznačena mocným lyrickým procítěním spolu s
hlubokým smyslem pro realitu, přičemž umělkyně byla
vždy přístupna uvolnit svůj rukopis ze zajetí vžitých
kompozičních a formových zásad“.
Dobroslava si z počátku své
archivní knižní značky glosovala.
Od glos „prostá dívka, blíže
neznám“ přes spolupacientku
„velmi milá kolegyně...“ až po
exlibris věnované jejímu ošetřujícímu
lékaři, kterého označila
jako „arbitra elegantiarum“. Několik
opusů věnovala autorka
sama sobě a svým literárním
hrdinům, členům rodiny (sestře
Jaroslavě a jejímu manželovi
MUDr. Mirko Zemanovi, lékařům v Havlíčkově Brodě),
Aleně Koutné, zahraničním i tuzemským sběratelům.
Soupis jejích exlibris tiskem vydán nebyl.
Dobroslava Bilovská předčasně umírá 23. 2. 1965 v Brně
ve věku osmačtyřiceti let.
JUDr. Emil Jiří Pavelka (1.10.1898 – 1.5.1978)
Upravil a doplnil Vladimír Pospíšil
Lektorovala Kristina Nina Kvapilová
Výběr z literatury:Emil Jiří Pavelka: Dobroslava Bilovská: Medailon o životě
a práci – průklepová kopie strojopisu. Vlastivědný kroužek
ADAST , Adamov 1964
Emil Jiří Pavelka: Zrání Dobroslavy Bilovské, Zprávy SSPE
Praha 1961:43/9
Emil Jiří Pavelka: Akademická malířka a grafička Dobroslava
Bilovská zemřela – Zprávy SSPE 1965:60 - až 62/11
Soupis exlibris – Emil J. Pavelka – v elektronické formě. Roční
soupisy jsou součástí časopisu Zprávy SSPE
Mojmír Helecelet: Předmluva k 1. souboru exlibris, Brno 1950
Alena Koutná: Předmluva ke grafickému souboru osmi litografií
k básnickému dílu Fráni Šrámka „Kruh bibliofilů na Moravě“.
Hranice n. Mor. 1952
Dr. P. Toman: Dodatky ke slovníku československých výtvar.
umělců. SNKLHU Praha 1955.
Doprovod k osmi litografiím pro „Kytici“ K. J. Erbena „Kruh
bibliofilů na Moravě“ Hranice n. Mor. 1959
V. Pazourek: Erbenova „Kytice“ v litografii D. Bilovské. Svobodné
slovo, Brno 21. 1. 1960
Dr. E. J. Pavelka: Podíl Brna v historii knižní značky. Zprávy
SSPE, Praha 1960, č. 39
Václav Zykmund: Výstava moravských grafiků. Výtvarná práce.
Praha 1961, č. 16
Dr. E. J. Pavelka: Dvě stě let české knižní značky s telečskými
motivy. Zprávy SSPE Praha 1962, č. 45 a 46
Výstavy:
udává 21 výstav v tuzemsku
výstava jihomoravských umělců v Krakově