Ryvolová Karla
*27.5.1940
Pedagožka, grafička, ilustrátorka
se narodila 27. 5. 1940 v Batňovicích v Podkrkonoší,
v kouzelném kraji Babičky Boženy Němcové, loupežníků
bratří Čapků a také vojenských pěchotních pevností,
tvořících nyní nedílnou součást romantické krajiny.
V r. 1946 se rodiče odstěhovali do Trutnova v naději
najít zaměstnání. Tehdy do nehezkého, po válce vylidněného
opuštěného města bez společenského a
kulturního života, kde převládla dusivá atmosféra padesátých
let.
Karlin otec, bývalý vojenský pilot, měl přirozené kreslířské
nadání a tak nebylo divu, že i ona od mala kreslila.
Byla to její radost, její útočiště, ráj srdce. Psala si
příběhy doprovázené obrázky a rodiče ji v její touze
po výtvarném vzdělání podporovali. V roce 1957 byla
přijata na katedru výtvarné výchovy Vysoké školy
pedagogické v Praze r. 1957. V té době na ni působili
významní umělci, např. C. Bouda, K. Lidický, J. Salcmann,
výtvarný teoretik M. Míčko a Z. Sýkora, umělec
světového formátu. Takové prostředí bylo samozřejmě
nesmírně podnětné a inspirativní, stejně jako kulturní
kvas v hlavním městě.
Promovala v r. 1961, tedy v době, kdy šedesátá léta
začala nabízet mladému člověku nespočet možností
k rozvoji osobnosti. Na umístěnku nastoupila na ZŠ v
Havlíčkově Brodě, kde pro tamni Východočeské nakladatelství
ilustrovala dvě knihy. (M. Bureš - Otvírání
studánek a J. Kocourek - Šest milostných)
V letech 1961 a 1962 vyučovala kreslení na základní
škole škole v Havlíčkově Brodě. Po sňatku se odstěhovala
do Prahy, kde na gymnáziu učila výtvarnou výchovu
a ruštinu do r. 1968. Ještě téhož roku nastoupila jako
odborná asistentka na katedru výtvarné výchovy pro
AVU a VŠUP . Od roku 1970 přednášela odbornou ruštinu
na VŠUP a od r. 1984 se stala odbornou asistentkou
teorie a metodiky výtvarné výchovy na katedře teoríí
VŠUP . Od. r. 1984 působila na katedře teorií, přednášela
studentům teorii a metodiku výtvarné výchovy.
Grafické vzdělání si doplnila v atelieru grafiky na AVU u
prof. Čepeláka a poté v grafických dílnách VŠUP . Soustavně
se od té doby věnuje tisku z hloubky a to jak
ve volné grafice i větších formátů, tak i v příležitostné
grafice a v tvorbě exlibris.
Během těchto let přispívala do řady časopisů kresbami
a ilustrovala knihy (např. J. R. Becher - Loučení, V. Sokolov
- Noční déšť, K. Berwinská - Con amore).
Od roku 2003 je samostatnou výtvarnicí.
Ve volné grafické tvorbě ukazuje Karla Ryvolová smysl
pro řád, organisaci plochy a prostoru a celkovou harmonii.
Od konce šedesátých let
je konstantou jejích listů kaligraficky
hravá, přitom koncepčně
promyšlená lineární arabeska,
vyznačující se neobyčejně
ukázněnou, současně však
vnitřně svobodnou notou.
Výše zmíněné bychom mohli
vztáhnout částečně i na její
tvorbu malířskou. I v ní nacházíme
oblíbené motivy, jako jsou
imaginární portréty žen či krajiny, inspirace architekturou
či renesančními portréty.
Od roku 1964 se zúčastnila třiceti tří výstav doma i v
zahraničí a uspořádala přes dvacet samostatných výstav.
Byla člernkou Asociace volné grafiky a Unie výtvarných
umělců. V současné době je členkou Spolku
pražských výtvarných umělců.
Exlibris
Knižní značky tvoří od r. 1979. Do roku 2018 vzniklo
přes 200 opusů převážně ženských postav v litografii,
v leptu (C3), suché jehle (C4) či v kombinaci obou technik,
písmo je vždy zakomponováno do pohotového
kresebného záznamu. Mezi členy Spolku sběratelů a
přátel exlibris (SSPE) ji přivedl pan František Pultr, členkou
SSPE je od r. 1980, Spolek se stal od té doby záležitostí
jejího srdce. Mezi sběrateli našla i řadu přátel,
členství ve Spolku považuje za významné obohacení
svého života. Velice si váží všech, kteří pro blaho Spolku
léta pracují a věnují mu velkou část svého volného
času. Až na malé výjimky jsou její lístky věnovány členům
SSPE.
Ve svém výtvarném vyjadřování upřednostnuje autorka
lehkou volnou linku v rozhovoru s plochou, často
jemně barevnou. Nemá ráda popisnost, naopak jemnost
a poetičnost, nechává divákovi prostor pro domýšlení.
Mnohé z tvorby Karly Ryvolové má povahu
deníku, citlivého seizmografu zaznamenávajícího v podobě
niterného výtvarného poselství hnutí duše.
Snad je toto poselství potřebné i dnes.
Ve spolupráci s autorkou zpracoval Vladimír Pospíšil
Posoudila Kristina Kvapilová