Puchnarová Dana
*22.1.1938
Grafička, ilustrátorka, výtvarná
pedagožka, spisovatelka, aktivní účastnice událostí
osmašedesátého roku.
Akademická malířka Dana Puchnarová se narodila
22. ledna 1938 v Praze v rodině důstojníka čs. armády.
Otec František pocházel z početné rodiny sedláka
v K dousově u Moravských Budějovic. Vystudoval učitelský
ústav a vojenskou akademii, zúčastnil se bojů za
1. světové války na Balkáně a v době okupace se zapojil
do odboje, za což byl vyznamenán.
Matka Anna, absolventka obchodní akademie, ovládala
pět světových jazyků a pracovala na Matematicko-fyzikální
fakultě UK v Praze jako překladatelka. Překládala m.j.
i knihy Agathy Christie. Byla hudebně nadaná a sečtělá.
V roce 1945 s nadšením vstoupila do KS Č, ale zklamaná
z dalšího vývoje, členství ukončila v roce 1948.
Dana živelně kreslila od svých tří let. Ve svých pěti letech
měla silný zážitek z návštěvy ženských Karlových
lázní. Po návratu kreslila postavy nahých žen, tak jak si je
pomatovala. Výtvarnou tvorbu tohoto zaměření tehdy
rázně zatrhl její otec, vyjadřující svůj nesouhlas o mnoho
let později s abstraktní malbou při studiu na Akademii
výtvarných umění.
V roce 1953 nastoupila na Střední výtvarnou školu na
Hollarově náměstí v Praze. Seznámila se s grafickými metodami
a byla oceněna za cyklus litografií z Kampy doplněný
textem Vladimír Neffa. Školu absolvovala v roce
1957. Talentové zkoušky na na Akademii výtvarných
umění (AVU) v tomtéž roce sice úspěšně složila, ale
studium ji bylo umožněno až o rok později. Nelitovala,
protože v roce 1958 mohla navštěvovat přípravku prof.
Jaroslava Vodrážky (1894–1984), kde studium probíhalo
v přínosnější atmosféře.
V období 1958 až 1963 studovala na Akademii výtvarných
umění v Praze. V předválečné době Akademie
zajišťovala studujícím stáže v Itálii i ve Francii, ale za
socialismu se na povinný „plenér“ jezdilo na řepné brigády
JZD. Výpadky ve studiu nahrazovala soukromým
studiem; jezdila do Staré Říše do rodiny Josefa Floriana
(1873–1941), kde měla k dispozici florianovskou knihovnu.
Koncem šedesátých let se začalo měnit i politické
klima ve společnosti. Akademii absolvovala v roce 1964
na tehdejší dobu odvážným cyklem strukturálních grafik
k Povídkám Franze Kafky. A ještě téhož roku podnikla
svou první zahraniční cestu do Rakouska, kterou financovala
z propašovaných grafik pro vídeňskou galerii
Albertinu.
Na vpád okupačních vojsk Varšavské smlouvy v roce
1968 reagovala třemi obrazy „Znaky naděje I, II , III “. Litografii
„Znak naděje pro 21. srpen“ stačila ještě odeslat
do galerie v Heidelbergu. Podepsala Chartu 77, což byl
pro ni osudný životní předěl. Následně byla vyloučena
z veřejného života, vyslýchána STB , měla zákaz vycestovat
z místa bydliště, a to i za matkou do Prahy. Práce
zakázaných autorů a autorek se
tehdy mohly prezentovat jen na
tzv. „bytových výstavách“ pro
vybraný okruh zájemců.
V letech 1991 až 2003 působila
jako docentka kresby a malby na
Univerzitě Palackého v Olomouci.
Zapojuje se plně do uměleckého
života na fakultě, jezdí do
zahraničí konfrontovat svůj svět
„jednoduchých a čistých barev“
s jiným pojetím umění, jako by
chtěla dohonit ztracená léta uměleckého života.
Od roku 2006 žije Dobřichovicích u Prahy, kde se nadále
věnuje výtvarné tvorbě, přednáškám a různým společenským
formám veřejného kulturního života. Od roce
1964 se zúčastnila 140 skupinových a 70 samostatných
výstav.
Zcela zvláštní místo v jejím životě zaujímá duchovní
život. Záliby rodičů, jmenovitě egyptologie, východní
filozofie a hudba, se u Dany Puchnarové projevily i v její
pozdější tvorbě. O indickou kulturu se zajímá dlouhodobě
a cesta do Indie v roce 1996 pro ni znamenala
velký zážitek i v uměleckém životě. Své postřehy z cest
popsala v knize „Z Čech do Indie za Satjá Sai Bábou“
(2009) a výtvarně ztvárnila v cyklu „Sítě“. V tomto cyklu
se jí podařilo niterným zrakem vizualizovat obrazy jako
jakési symboly propojení všech lidských vědomí v čistých
zářících barvách. Autorka nyní dodává, že „Sítě“
jsou ve své nadčasovosti „symbolem duchovní jednoty
a společné cesty k míru a harmonii“.
V letech 1977 až 1981 se věnovala i tvorbě exlibris. Tematicky
jsou její litografické exlibrisy rozmanité. Ve spolupráci
s autorkou se podařilo dohledat třicet opusů,
což pravděpodobně není konečný počet. Autorka se
také zmiňuje o cyklu leptů „Dvacet čtyři malých snů o civilizaci“
pro 4. chrudimské Trienále (1987–1990)
včetně tří listů pro nejmenovanou Holanďanku. Soupis
tato exlibris nepodchytil. Tematicky jsou tato díla věnována
architektonickým námětům („Projekt brány větrů“).
Zpracoval: Vladimír Pospíšil
Recenzovala: Bc. Kristina Nina Kvapilová
Výběr z literatury:Alena Klímová Brejchová: Portrét české malířky Dany Puchnarové. E-časopis Zhoř-art, 2019, č 4.
Zhoř-Art: zhor-art@outlook.com – 2020, č. 1
Vlastní autobiografie, strojopis pro MU Olomouc, únor–červen 2007