Oberthorová Popelková Zuzana
*8.5.1949
Grafička a malířka,
se narodila 8. května 1949 v Praze, v rodině akademického
malíře a grafika Karla Oberthora (1921–1996).
Vystudovala v roce 1968 Střední odbornou školu výtvarnou
(SOŠV) na Hollarově náměstí v Praze, obor propagační
grafika. Kreslila od dětství a jak jinak – chodila
k tatínkovi do ateliéru. Zahalena do vůně tiskařské barvy
sledovala vznikající kresbu a pak i vlastní barevný tisk
z jednoho litografického kamene bez přebrušování.
Tisk byl pro mladou dívku zprvu „neuchopitelná záležitost“.
V otcově ateliéru začala seznamovat s technikou
tisku a získávala cit pro barvy.
Tvorba exlibris a užité grafiky byla významnou součástí
její umělecké tvorby. Náměty z přírody se objevují od
r. 1972 (do 2004). Na jedno z prvých exlibris nakreslila
Thorovo kladivo jako reminiscenci s rodným příjmením.
Mnohé listy zaplňují brouci, motýli, květiny. Vysněné krajiny
plné rybníků a jihočeského selského baroka zedníka
Jakuba Bursy na tichých návsích. Na dalších knižních
značkách pak klauni a kolombíny, hidební náměty. Listy
byly většinou připsány členům Spolku sběratelů (SSPE).
Celkem vytvořila na padesát opusů.
Kromě užité grafiky se začala věnovat i grafice větších
formátů. Z tiskařského lisu vycházely monotypy, krajiny.
Ale ty, jak je charakterizuje umělkyně sama, už „nebyly
tak klidné a poetické jako exlibris“, což napovídaly i jejich
názvy: Podivné planety a Jiné světy.
Jako jedna z mála výtvarnic si zprvu tiskla svá díla v otcově
ateliéru. Ze zdravotních důvodů přešla s tiskem do
grafické dílny v Říční ulici v Praze, do domu, kde nějaký
čas žili bratři Čapkové. Spolupráce s tiskařem Jiřím Lípou
(*1955) a grafikem Martinem Boudou (*1965) byla vynikající,
autorce tím ubyla práce s tiskem. Začala, jak sama
říká, toulat se po pražských dvorcích a uličkách poskytujících
nepřeberné množství námětů realizovaných v menších
stylizovaných grafikách.
K.Ž. Po smrti svého otce v r. 1996 začala objevovat
malbu – svou lásku posledních let. “Byť byla s otcem
stále v kontaktu, vytvořila si vlastní styl práce,
kresebný rukopis a námětovou odlišnost”.
Nejvíce jí vyhovuje malba olejem
a v jejich obrazech se objevuje
převážně vymyšlená neskutečná
krajina, okrové až zlaté hory,
fantaskní květena a stromy odpovidající
jejímu osobitému
a poetickému vidění světa.
Vznikají obrazy jako ilustrace k
nenapsaným pohádkám. Často
doplňuje viděné písmem citátů
a básní. Nezapře tedy v sobě
propagační grafičku. Přeje si,
aby „divák vstoupil do jejího obrazu, v něm se procházel
a aby našel vždy něco, co ho osloví. Mám radost z toho,
že můžu celý život dělat svoji práci s láskou, napětím
a elánem“.
M.B. charakterizuje tvorbu Zuzany Oberthortové
-Popelkové takto:
“S uklidňující, mírně čapkovskou filozofií zachycuje
svět, který se zdál pro mnohé z nás ztracen. Její
chápání přírody a jí zakomponované architektury,
nechce být nostalgickým vzpomínáním na cosi, co
jsme většinou dokázali nenávratně zničit, ale návodem
jak by měla duševní harmonie ovlivňovat
naše prostředí. Stejný je i její vztah k architektuře
města, kde dává vyniknout domovním znamením,
a architektuře staveb”.
Ve spolupráci s autorkou zpracoval Vladimír Pospíšil
Recenzovala Bc. Kristina Nina Kvapilová
Výběr z literatury:vlastní postup litografického tisku Karla Oberthora z roku
1957 vynalezený v dílně tiskaře Josefa Hrachovce. In: 7.
List ze slovníků tvůrců exlibris 1997, Karel Žižkovský
Donar či staronorsky Thor, bůh v norské a islandské
mytologie. Úder jeho kladiva vyvolává plodnost přírody i
lidí. In: Das neue Duden Lexikon 1991
Soupis exlibris uveřejnil elektronický časopis ZHOŘ-ART
2020, č. 3.
značky K.Ž. a M.B. z recenzí se nedaly dohledat.
Foto: Perla Pechová
Chodovská tvrz 2016 -www-stránky