Čančíková Naděžda
*30.3.1951
Narozena 30. března 1951
v Ústí nad Labem. Studovala Střední odbornou školu
výtvarnou v Praze (1966–70, prof. Ladislav Kašpar) a
poté Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze
(1970–76, prof. Zdeněk Sklenář, Jiří Anderle).
Věnuje se tvorbě volné grafiky, exlibris, knižní ilustraci,
grafickému designu, kresbě a malbě. Z grafických
technik užívá kombinované techniky tisku z hloubky,
lept s akvatintou a papíroryt. Dlouhodobě působí
jako pedagog ve výtvarném oboru ZUŠ Zlín. Žije a
tvoří ve Zlíně.
Grafické dílo Naděždy Čančíkové se opírá o několik
témat, kterých se dotkla již ve své diplomové práci
Osm slováckých písní. Tento cyklus grafických listů
v technice litografie tak předznamenává další autorčinu
tvorbu.
Je to především krajina, která se stává její celoživotní
inspirací. Krajina s ještě živou tradicí, s kulturou
související s lidovými zvyky navazujícími na čas
a děj v přírodě. Krajina spojená s poezií lidových
písniček. Je to vnitřní krajina hledání, touhy, harmonického
spočinutí. Předobrazem této krajiny je
reálný kout Vsetínských vrchů - Liptálské paseky,
kde grafička se svým manželem architektem Janem
Čančíkem a rodinou tráví velkou část volného času.
Pro autorku je vzrušující hledat a nalézat míru mezi
sdělností a výtvarností tématu. Mezi ilustrativností a
monumentalitou motivu. Chce se vymanit z náruče
reality a dobrat k abstraktnímu tvaru či struktuře při
zachování pravdivosti předlohy. Udržet rovnováhu
mezi dekorativností a ilustrativností. Ideálem se pro
ni stává abstraktně působící reálný tvar. Naděžda
Čančíková vnímá krajinu někdy jako celek, někdy
pozornost zaostří na detail. Zkoumá tvar přírodních
forem jako například listů, stébel a plodů. Hraje si
s nimi, různě je řadí do nezvyklých
kompozic, obměňuje
je a mění jejich tvář i smysl.
Po roce 2000 Naděžda Čančíková
vedle klasického leptu
s akvatintou začíná pracovat
v technice papírorytu. Objevuje
se tak i jiná škála struktur.
Patrné je to například v cyklu
Sena z roku 2005. Vedle krajiny
autorku přitahuje doba starověku.
Jemně probarvené grafické listy čerpající ze
Starého zákona jsou volnými citacemi Bible. V cyklu
Dopisy se grafička opírá o tvary jakéhosi starověkého
písma. Tyto znaky chápe jako svébytné symboly.
Písmo provází její tvorbu průběžně, někdy se stává
doprovodným pozadím kompozice, jindy je samo o
sobě dominantním tématem.
Dalším častým motivem Naděždy Čančíkové jsou
ruce. Ve Starém zákoně jsou znakem Boha, jeho přítomností,
jeho doteku. Obecně jsou ruce symbolem
touhy po sblížení s lidmi, po vzájemném přiblížení.
Nedílnou součástí její výtvarné tvorby jsou také
kresby. Nejen kresby přípravné, ale i kresby autonomní,
mnohdy experimentální, kombinující tužku
se slepotiskem.
Grafická tvorba Naděždy Čančíkové se řadí do lyrického
proudu současné české grafiky. Výrazná a zásadní
je zakotvenost jejího výtvarného názoru, vnitřní
stabilita její výpovědi. Homogennost díla svědčí o celistvosti
a pevnosti autorky jako výtvarnice i člověka.
Díla Naděždy Čančíkové jsou zastoupena ve sbírkách
v České republice, Velké Británii, Belgii, Dánsku, Francii,
Izraeli, Lotyšsku, Peru, Rusku, Rakousku, Slovensku
a USA .
Jiří Hartman
Posoudil Felix Černoch
Zpracováno s využitím textu Aleny Laufrové