Bím Tomáš
*19.11.1946
Narodil se 12. listopadu 1946 v Praze. Vyučil
se tiskařem, ale jeho zájem o grafické techniky i malbu
jej přiměl k soukromému studiu a v krátké době se stal
vyhledávaným grafikem i poeticky zaměřeným malířem.
Jeho dílo bylo zpočátku ovlivněno tvorbou Kamila Lhotáka,
který se pro něj stal vzorem i dobrým rádcem. Brzy
ale objevil svůj vlastní svět, bohatý na motivy, v něm se
trvale zabydlel a postupně dospěl k dokonalosti. A tak
vkročíme-li do jeho „uměleckého ráje“, pak najdeme tiché
zahrady, v nichž se skrývá tajemství, oprýskané ploty,
ohrady i boudy na kraji města, téměř (zdánlivě!) opuštěné
plovárny, tenisová hřiště, kde jen drobné artefakty
připomínají, že zde nedávno byl člověk. Nechybí ironický
humor ani vtipné kompozičně promyšlené řešení rafinovaných
příběhů plných hádanek, které nabízí divákovi
k rozluštění. Přesto, že se zpočátku věnoval ilustrační
tvorbě (více než třicet titulů i bibliofilských tisků), propracoval
se velice brzy k realizaci volných grafických listů
i malbě obrazů malovaných olejem či akrylem.
Exlibris se stalo součástí jeho bohaté tvorby a díky tomu,
že jeho grafické listy jsou nejen námětově zajímavé, ale
i tiskařsky dokonale zpracované, jsou sběrateli vyhledávané
a získaly i ocenění na mezinárodních výstavách
tohoto žánru (1984 Frederiskhaven, Dánsko, Malbork,
Polsko). Zatímco zpočátku často realizoval drobné listy
technikou suché jehly (J. Mauler „Staré letiště, 1979; Knell
Helena „Strom a popelnice“, 1982), pak později stejně
jako u volné grafické tvorby využívá téměř výhradně
techniku barevné litografie, jež mu plně dovoluje uplatnit
jásavé barvy které se stávají pro Bímovu kompozici stejně
významné jako vlastní kresba (A.L. „Deka před ohradou“,
1984; V.M. „Ohrada“, 1993). Každý list, nový opus nabízí
divákovi jeden zajímavý příběh, člověk se nenudí, je
zapojen do zajímavé hry nabízející radost a potěšení.
Bímův talent spočívá nejen v dokonalé
znalosti grafických technik,
ale zvláště v tom, že objevil
krásu tam, kde ji jiní nenalézají
a nevšímavě procházejí kolem
zdánlivě všedních či okoukaných
námětů (J. Horáček, „Převlékací
kabiny na plovárně, 2017,
Humplík, „Tenisové zátiší, 2017).
Psaný text (exlibris a jméno majitele)
je umístěné většinou mimo
plochu vlastní kresby nebo je
zašifrováno do vlastní kresby tak, aby nerušil celkovou
kompozici (Humplík, „Nábřeží se stromem a odloženým
kolem“, 2017).
Marně budeme hledat lidskou postavu i když jsme si řekli,
že stopy po člověčí činnosti jsou téměř všudypřítomné
a někdy až výrazně hmatatelné (J. Kouřil, „Strom jako
dívčí akt“, 2017), a můžeme si proto položit otázku proč
se Tomáš Bím vyhýbá lidské postavě, když by se s ní dovedl
snadno vypořádat? Odpověď je jednoduchá: autor
nechce opustit svět ticha, který pro sebe objevil, proto
člověka do tohoto harmonického ráje sice pouští, vidíme
přece ty stopy lidské činnosti, ale brzy je jeho hlukem
unaven, a tak velí: ven člověče, jsi moc hlučný! Nebo se
pletu?
Bímovo dílo bylo vystaveno na stovkách samostatných
výstav, je sběratelsky žádané, jeho grafické listy i obrazy
najdeme v mnoha galeriích u nás i v zahraničí a potvrzuje,
že rozhodnutí mladého tiskaře stát se umělcem
bylo správné. Dlouholetý člen SČUG Hollar dokazuje, že
studium bez talentu někdy nestačí. Talent Tomáši Bímovi
nechybí, jeho grafická tvorba i malba jsou dostačujícím
důkazem.
Karel Žižkovský
Posoudil Felix Černoch
Výběr z literatury:Tomáš Bím: Tajemství, ticho a poezie, K. Žižkovský, vydal Dandy club Praha, 1996
Tomáš Bím, Inventura. Fr. Dvořák a přátelé, Všenory 1996
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců, díl I., vyd. Výtvarné centrum Chagall, Ostrava 1998
Současná česká grafika, katalog k výstavě, vyd. SČUG Hollar, Praha 1989
Česká grafika XX . století, vyd. SČUG Hollar a Nadace Hollar, Praha 1979
Slavomil Vencl, České exlibris, Hollar , Praha 2000
Tomáš Bím, Soupis a obrazový katalog exlibris 1976-2017, sestavil Milan Humplík, soukromý tisk, 2018