Benešová Daniela
*27.9.1929
(rozená Hahnová) Narodila se
27. 9. 1929 v Klatovech. Studovala na Vysoké škole umělecko-
průmyslové v Praze v ateliéru profesora Emila Filly,
dále absolvovala čestný rok v ateliéru profesora A. Strnadela.
Od samého začátku se plně věnovala ilustrační
tvorbě (ilustrovala kolem šedesáti knih, které obohatila o
svůj poetický rukopis), malbě a grafice. Je členkou Asociace
volné grafiky, Sdružení pražských malířů a SČUG
Hollar. Pokud chceme hodnotit umělecký profil Daniely
Benešové, musíme připustit vliv obou profesorů z vysoké
školy. Zatímco Fillův vliv se projevil zvláště při realizaci
zajímavých, často až abstraktních či symbolických obrazů,
barevně harmonicky laděných, pak kresbu a ilustrační
tvorbu věnovanou převážně dětské knize, ovlivnil
spíše profesor Strnadel, zručný kreslíř a milovník folkloru.
A právě toto propojení obou vlivů je pro umělkyni významné
a stojí u základů její dokonalosti. Umí kreslit, je činorodá,
hudba se stala pro její dílo významným faktorem,
nechybí poezie, jíž se snaží uplatnit při realizaci obrazů
i grafických listů. Je žensky něžná a její duchovní svět o
němž ve své tvorbě vypráví, potvrzuje zájem o člověka
v současném světě, o problémech, které jej provázejí i
radostech jež mu toto náročnou cestu zpříjemňují. Grafika
se obsahově od malby neliší a kresba, jíž si osvojila
při práci na ilustracích, se plně uplatňuje i při práci
s litografickým kamenem na nějž své poetické záznamy
přenáší. Technika litografie jí umožňuje využít barvy, které
často mají prvotní význam a připomínají malbu (Zahrada
1985, Krajina snů 1990, Sněhový strom 1996), kdy
kresba se omezuje na záznam
tvarů. Obdobného charakteru
jsou pochopitelně i drobné listy:
novoroční přání, exlibris určená
pro sběratele i drobná příležitostná
grafika. Náměty jsou
často shodné jako u velkých grafických
listů. Pouze přibývá text,
jež je vždy citlivě umístěn přímo
v kompozičním celku. Nebo je
častěji připojen na okraji listu,
aby nerušil vlastní kresbu. Pokud autorka používá techniku
litografie, pak můžeme opět sledovat buď malířské
zpracování plochy (František Másler, Náves 1993; Robert
Wenzl, Slunce 1995) nebo kresebně řešenou kompozici,
kdy je kladen důraz na vlastní linii kresby (Jarmila Sochorcová,
Slunečnice 1996). Pokud se Daniela Benešová
rozhodla pro techniku suché jehly, umožňující jí zachytit
určité tajemství či umocnit náladu zaznamenávaného
děje, pak divák zjistí, že i tuto techniku mistrně ovládá
a je překvapen jak rozdílného a zajímavého účinku autorka
dosahuje (M. A., Samota 2000, Daniela Hrušková,
S maminkou 2004).
Přesto, že na kontě Daniely Benešové najdeme pouze čtyřicet
opusů s nápisem exlibris a jménem objednavatele,
zasluhuje si tato nevelká kolekce naši pozornost pro svou
vysokou uměleckou hodnotu stejně jako celá její tvorba,
již najdeme v soukromých i státních sbírkách u nás i v Německu,
Belgii, USA , Rakousku a jinde.
Karel Žižkovský
Posoudil: Felix Černoch
Výběr z literatury:Současná česká grafika, katalog k výstavě, Vyd. SČUG Hollar, Praha 1989
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců, díl I., vyd. Výtvarné centrum Chagall, Ostrava 1998
Karel Žižkovský: Daniela a Karel Benešovi, monografie, vyd. Nakladatelství X2015, Praha 2015
Slavomil Vencl, České exlibris, vyd. SČUG Hollar Praha 2000
Česká grafika XX. Století, vyd. SČUG Hollar a Nadace Hollaru, Praha 1997