Beneš Karel
*11.5.1932
Narodil se 11. května 1932 ve Vlčnově a
již jako chlapec se rozhodl pro studium na škole s uměleckým
zaměřením. V roce 1947 odešel do Jablonce nad
Nisou kde absolvoval Vyšší školu uměleckého průmyslu,
ale už v roce 1950 zkouší štěstí na Vysoké škole uměleckoprůmyslové
v Praze, byl mu udělen dispens (neměl ještě
dokončenou školu v Jablonci ani maturitu!) a byl přijat
do ateliéru profesora Strnadela, zaměřeného na ilustrační
tvorbu a grafiku. Vysokou školu ukončil v roce 1955,
následují dva čestné roky v ateliéru profesora Strnadela.
Jeho grafické dílo i ilustrační tvorba jsou poznamenány
vzpomínkami na dětství prožité na moravském venkově,
kde jej obklopoval tradiční folklor, zajímavé zvyky, venkovské
slavnosti, poutě, jízdy králů. Snad proto najdeme
tyto motivy na četných grafických listech zpracovaných
téměř výhradně technikou litografie, barevné litografie či
kamenorytinou, která mu nejlépe vyhovuje a umožňuje
plně reprodukovat čistou linkovou kresbu, tak typickou
pro jeho rukopis.
Na jeho kontě najdeme v prvé řadě stovky ilustrací převážně
pro dětské knihy (spolupracoval s nakladatelstvím
SNDK, Albatros) jež jsou mistrovsky zpracované, nepostrádají
poetické ladění, plně respektují psaný text a stávají
se vysoce hodnotným doprovodem. Volná grafická
tvorba je námětově bohatá, ale opět převládají poeticky
zpracované motivy reagující na milované Slovácko a rodný
Vlčnov. Přidejme motivy zaznamenávající cirkusové
prostředí či náměty reagující na hudbu, jejž jej celý život
provází. Drobná grafika (a vůbec nezáleží na tom, jestli
Karel Beneš realizuje novoroční přání, svatební oznámení
či exlibris) je stejného charakteru, nepostrádá kvalitní
zpracování a opět dokazuje, že je vynikající kreslíř, důkladně
ovládající techniku barevné litografie. Kresba je
pro Beneše základem a citlivý divák si plně uvědomuje
lehkost jeho ruky pohybující se nad prací s hladkou plochou
kamene na nějž přenáší připravenou skicu či návrh
budoucího listu. Barva je při realizaci drobných listů
významná, ale není nezbytná, důkazem jsou kresebné
opusy jen s lehkým podtiskem. Pokud už barva na listech
zazní, pak většinou decentně, aby završila harmonický
celek zpracovaného listu. Právě kamenorytina, kterou Karel
Beneš nejraději při zpracování svých listů využívá, mu
dovoluje zcela přesně uplatnit tu čistou kresebnou linii
jež přesvědčivě zachycuje pohyb, vystihuje náladu – tu
podtrhují lehké barevné valéry – a stává se kresebnou
básní, kterou tak často obdivujeme (Dívka a orchideje –
Veronika Kley, Dívka a kůň – Ivana Tichá atd.). Slovácko
nám připomínají četné listy na
nichž najdeme výrazné lidové
kroje, muzikanty či maškarády
z lidových masopustů (Hudci za
oknem – František Dvořáček). Karel
Beneš při tvorbě exlibris většinou
respektoval přání objednavatele
(Krysař – Karel Žižkovský,
Antonín Dvořák – Pierre Meier)
a dovedl se vypořádat i s náměty,
jež nás dovedou do rušných
měst či uliček staré Prahy (Karlův most – Jiří Karlec). Ženské
tělo uměl vždy kresebně zakomponovat tak aby bylo
lyrickým záznamem (stojící akt Japonky – Ichigoro Uchida)
bez erotického podtextu. Důkazem jsou také volné
listy věnované ženskému aktu. Písmo je umístěno tak, aby
se stalo nerušícím prvkem v kompozičním celku (Dívka
s holubicí – Irenka Očenášková a další). Nikdy nepřekáží,
je přiměřeně výrazné, dobře čitelné (Klaun s kostkou –
Ján Štefančík).
Karel Beneš je dlouholetým členem SČUG Hollar, dále je
čestným členem SSPE a za své poetické dílo získal řadu
ocenění u nás i v zahraničí. Za všechny jmenujme alespoň
Saint Niklas 1988, Chrudim 1999, Praha 2000. Jeho
tvorba exlibris patří dnes k nejvyhledávanějším u nás i
v zahraničí a je důkazem, že i tyto drobné listy musí mít
vždy vysokou uměleckou hodnotu, aby překonaly hranici
plynoucího času. Slavomil Vencl napsal o Karlu Benešovi,
že je lyrický až melancholický kreslíř a já doplňuji, že jeho
dílo je poetickým záznamem světa, v němž žijeme.
Karel Žižkovský
Posoudil: Felix Černoch
Výběr z literatury:Daniela a Karel Benešovi; Karel Žižkovský, monografie, vydalo nakladatelství X2015, Praha
Slavomil Vencl: České exlibris, Hollar, Praha 2000
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců, díl I., vyd. Výtvarné centrum Chagall, Ostrava 1998
Současná česká grafika, katalog k výstavě, vydal SČUG Hollar, Praha 1989
SČUG Hollar: Současná česká grafika, Praha 1992
Česká grafika XX. století, SČUG Hollar a Nadace Hollar, Praha 1997