Antonová Alena
*16.12.1930
malířka a grafička se narodila 16.
prosince 1930 v Praze. V Praze také absolvovala Státní
keramickou školu (1945-48), Státní grafickou školu (prof.
K. Tondl, 1948-49) a konečně Vysokou školu uměleckoprůmyslovou
(prof. E. Filla, 1949-55). Od roku 1992 je členkou
sdružení Hollar, od 1983 členkou SSPE. Doma i v zahraničí
se zúčastnila asi 250 společných výstav a do konce roku
2004 měla 35 výstav samostatných. Výtvarný pohled Aleny
Antonové na svět utvářel od mládí již její otec, nadšený
sběratel moderního umění a přítel významných umělců
(např. F. Kupky, B. Vaníčka nebo E. Filly), svůj vliv zanechal
jistě také její pozdější manžel sochař Petr Šturma (1930-
1995, studoval u prof. J. Laudy a O. Španiela), s nímž také
několikrát společně vystavovala. Zásadní vliv na celoživotní
tvorbu A. A. měl však prof. Emil Filla a jeho atelier monumentální
malby, kterým prošlo na dvě stovky žáků (např. D.
Hahnová-Benešová, sestry K. a J. Válovy, K. Vaca, L. Fára, J.
Králík, V. Jarcovják a další). Fillův syntetický kubizmus A.A.
rozpracovává vlastním vnímáním reality, pomocí rozkladu
tvarů či jejich zkreslením vytváří realitu novou, kterou
se dostává pod kůži zobrazovaných postav i k podstatě
neživých předmětů na svých zátiších. Po celý život tak
zůstává věrna nejen výrazové formě, ale i několika stálým
námětům v malbě i grafice - figura ženy často doplněná
kočkou či psem, zátiší, lidová píseň. Pod monumentálností
jejího výrazu se nakonec dostává na povrch hlavně lidský
cit, radosti i bolesti, výraz krásy, dramatu i idyly v mezilidských
vztazích. Zpočátku se Alena Antonová věnovala
především malbě - oleji, tempeře a akvarelu. Na jejím
kontě je též několik prací v architektuře (např. pamětní
desky, měděné reliéfy se smaltem pro bazény v Litvínově
a v Kladně). Volná grafická tvorba, k níž se dostává pod
vlivem E. Filly, F. Tichého a svých vrstevníků L. Čepeláka
nebo P. Sukdoláka, potvrzuje malířské školení autorky jak
ve velikosti listů tak v použití techniky a barvy. Užívá dřevořez
a linoryt, často vícebarevný, z hlubotiskových technik
pak zejména u menších formátů
suchou jehlu, někdy též v kombinaci
s barevným monotypem
z desky další. Oblibu práce v cyklech
dokládají grafické soubory
Lidová píseň (1966-84), Žena
s kočkou (1979-81), Ženy s domácími
mazlíčky (1975-96), Květiny
(1983-88), Žena (1985-97). Lze
se zmínit i o nečetných ilustracích
pro časopisy a divadelních
plakátech či o grafické výzdobě
bibliofi lských tisků (Piesnice piesní
Šalamúnových, Sobotka 1987, A. Nevečeřal: Tíha křídel,
soukromý tisk, Praha, 2002). Na volnou tvorbu navazuje
pak zcela přirozeně tvorba příležitostné grafiky - exlibris
a novoročenky. Knižní značce se věnuje Alena Antonová
(vyjma jediné z roku 1949 a několika málo z let šedesátých)
soustavně od roku 1974 a do konce roku 2004 je evidováno
již 256 opusů. Uplatňuje u nich více suchou jehlu,
zřídka kombinovanou s leptem, než dřevořez nebo linoryt.
Exlibris často doplňuje barevným přítiskem nebo jej koloruje
akvarelem. Listy tak nejen díky malému formátu vyznívají
komorněji, je zde možná více znát ženská ruka a s ní
i ženské srdce. Námětově se exlibris nijak neliší od grafik
velkého formátu a jsou pohlazením po duši všem vnímavým
na prožitek lásky, klidu a harmonie. Zajímavou skupinu
mezi nimi tvoří listy s postavami světců a patronů (mnohé
pro Dr. K. Samšiňáka) s citáty, nápisy nebo verši provedenými
v obtížné technice dřevořezu. Velkou část svých příležitostných
grafik dělá pro nesběratele a zahraniční přátele
a tak kompletní soubor lze vidět snad jen v autorčině
archivu. Alena Antonová svými exlibris a novoročenkami
obesílá pravidelně výstavy a soutěže doma i v zahraničí
(Chrudim, Sint Niklaas, Hradec Králové, přehlídky kongresů
FISAE). Vše výše uvedené platí též o tvorbu novoročenek,
kterých je ke konci roku 2004 přes 200. (Úplný soupis je
součástí práce S. Vencla, kterou vydal v roce 2004 SSPE).
Alena Antonová celým svým dílem vyjadřuje pozitivní
postoj k životu, krásu zdůrazňuje prostotou a všedností
vztahů k předmětům, zvířatům i lidem.
Aleš Nevečeřal
Výběr z literatury:Straka J., Berka Č.: Soupis grafi ckého díla A.A. I. (1949-79), SSPE, 1980
Straka J., Berka Č.: Soupis grafi ckého díla A.A. II. (1980-1990), soukromý tisk, 1991
Melniková-Papoušková N.: Katalogy výstav v Mělníku (1973) a v Sobotce (1974)
Koubská V.: Katalogy výstav 1985-88 v Mělníku, Peruci, Praze a Bratislavě.
Samšiňák K.: Nebe Aleny Antonové, Sborník Kongresu FISAE Chrudim, SSPE, 1996
Vencl S.: A.A. - knižní značky a novoročenky 1949-2003, SSPE, Praha, 2004