Stretti-Zamponi Jaromír
*11.6.1882 - ✝︎29.12.1959
malíř, grafik a ilustrátor, se
narodil 11. 6. 1882 v Plasích a zemřel 29. 12. 1959 v Praze.
Zatímco jeho o čtyři roky staršímu bratru Viktorovi rodiče
umožnili vystudovat Uměleckoprůmyslovou školu a Akademii
výtvarných umění v Praze a finančně jej podporovali
i při nákladných studijních pobytech v Mnichově a Paříži,
s uměleckým vzděláním Jaromíra se nepočítalo. Vychodil
obchodní akademii a stal se bankovním úředníkem. To ho
vysloveně nebavilo, a tak vytoužené kreslení a malování
vystudoval po večerech. Původně byl malířem, ale záhy
ho zaujala grafika, které pak propadl na celý život. Aby
se odlišil od úspěšného bratra, přidal si za jméno ještě přízvisko
po italské prababičce – Anny Zamponi (1783–1858)
– a hrdě se ke svému původu hlásil. Místa předků několikrát
navštívil a pořídil zde řadu kreseb. V malé obci Forno
na jižním svahu hory v piemontských Alpách poblíž jezera
Lago di Garda na severu Itálie od 16. století žili Strettiové.
Odtud v roce 1789 přicestoval do Prahy desetiletý Ambrogio
Stretti a vstoupil tu do učení u svého strýce zlatníka.
V Čechách už zůstal, stal se váženým pražským měšťanem,
a dokonce předsedou cechu zlatníků. Neméně významným
příslušníkem tohoto rodu, který se zapsal do české
historie, byl Jaromírův a Viktorův otec MUDr. Karel Stretti.
V 19. století působil jako rodinný lékař Metternichů a jeho
početná rodina žila v letech 1873−1886 v areálu kláštera v
Plasích. Později se rodina přestěhovala do Prahy.
Starobylá Praha Jaromírovi doslova učarovala. Jeho první
soubor pražských motivů na výstavě Krásná Praha v únoru
1906 v Rudolfinu měl mimořádný ohlas. V zaujetí starou
Prahou soutěžil s bratrem Viktorem, specializoval se na
oslavu areálu Hradčan. První cyklus z r. 1912 v akvatintě
znázorňuje Hradčany ve čtyřech ročních dobách. V r. 1914
vydal u J. Štence cyklus barevných leptů Sníh a v r. 1915
Deset litografií z Prahy. Ve své tvorbě se rovněž vracel k
námětům z Paříže, zvláště k jejímu nábřeží Seiny se stánky
bouquinistů. V Paříži pobýval na přelomu let 1912–1913 a
vystavoval na Salonu d‘Automne. Několikrát též navštívil
Itálii, odkud si přivezl ve skicáři návrhy k barevným leptům
z Benátek či Chioggie a z regionu Piemont. Oblíbené pohlednicové
reprodukce leptů mu vydaly jak SČUG Hollar,
tak Štencův grafický kabinet.
Za první Československé republiky působil jako hradní
umělecký poradce, např. pro potřeby ministerstva zahraničí
řídil s arch. Pavlem Janákem rekonstrukci Černínského
paláce včetně vnitřního zařízení. Pohyboval se v blízkosti
prezidentů Masaryka i Beneše a jejich rodiny se přátelsky
stýkaly. Pro svou rodinu vystavěl Jaromír v r. 1930 „červenou
vilu“ v Praze na Hanspaulce.
Po roce 1945 byl zastoupen téměř na všech poválečných
výstavách čs. grafiky v zahraničí. Poslední soubornou výstavu
díla J. Strettiho-Zamponiho uspořádala Galerie hlavního
města Prahy v druhém patře Staroměstské radnice
koncem r. 1982.
Soupis jeho grafiky dodnes sběratelům chybí. Nejvyhledávanější
jsou zimní pragensie v hlubotisku (především barevná
akvatinta, lept a měkký kryt). Vlastní novoročenky
tvořil od r. 1910, zpočátku s pražskými motivy. Tehdejší
kritika ocenila zejména šest novoročenek z let 1915−1920
provedených v akvatintě, jež tvoří jedinečný cyklus – dokument
kulturně-historického zlomu ke státní samostatnosti.
Co se týče exlibris v počtu 14 opusů, jsou pro příbuzné
či blízké přátele: dr. Viktora Reinsberga
(litografie se zobrazením
Hradčan, 1922), Marii Reinsbergovou
(lept se siluetou Hradčan,
1914), dr. Bohuše Strettiho (lept
se siluetou Hradčan a nápisem
Carpe diem!, 1910), Mojmíra
Helceleta (lept, zahradní altán,
1910), dvě prof. Dr. L. Waelsche
(lepty, pohled na Malou Stranu
a Hora Ruit), R. Pauluse (lept, pohled
na zasněžené malostranské
střechy, 1914) nebo dr. Fr. a O.
Kabešovy (lept, pohled na zasněženou
Malou Stranu, 1915).
Potomci z rodiny Strettiů vyjádřili svůj vztah k Plasům na
Plzeňsku darováním uměleckých děl z pozůstalosti obou
bratrů a Jaromírova syna Maria (1910–1960) městu Plasy,
které zřídilo ve spolupráci s NPÚ v r. 2009 Galerii Stretti
v areálu bývalého cisterciáckého kláštera. V posledních
letech byla galerie obohacena o díla dalších členů umělecké
rodiny, zejména o díla Jaromírova vnuka prof. Karla
Strettiho (1944−2018), restaurátora evropského významu,
který vystudoval na AVU v Praze u prof. B. Slánského
obor restaurování malířských uměleckých děl, nástěnných
fresek a polychromovaných plastik. Proslavil se účastí na
záchraně uměleckých památek po ničivé povodni v italské
Florencii a jako vedoucí ateliéru Škola restaurování
uměleckých děl malířských při AVU se zapsal významným
přínosem do renovace kláštera Plasy. V chodbě konventu
restauroval se svými studenty vzácnou fresku, která patří k
vrcholným dílům české barokní tvorby.
V roce 2020 se instalace prací dále rozšířila o tvorbu nejmladšího
člena dynastie Stretti – Karlova syna, Jakuba
Strettiho (*1967). Tento absolvent ateliéru krajinomalby
prof. F. Hodonského a ateliéru prof. K. Malicha se věnuje
moderní malbě.
Jiří Ort
Posoudil Jan Langhammer
Výběr z literatury:BENEŠ BUCHLOVAN , B. Moderní česká exlibris. Praha: Kroužek českých exlibristů, 1926, s. 153.
ROUBAL Viktor. Vademecum sběratele. Praha: Václav
Rytíř, 1929, s. 229-230.
TOMAN , Prokop. Nový slovník československých
výtvarných umělců, heslo Stretti-Zamponi, Jaromír. Praha:
Ryšavý, 1938.
Jaromír Stretti-Zamponi, grafika, kresby. Katalog výstavy.
Praha: SČUG Hollar, 1955. Zhodnocení díla předseda
SČUG Hollar Karel Štika.
HRADEČNÝ, Otakar. Výstava grafiky a kreseb Jaromíra
Stretti-Zamponiho. Zprávy SSPE 1955, č. 6, s. 14.
JINDROVÁ , Jarmila. Jaromír Stretti-Zamponi. Katalog
výstavy. Praha: Galerie hlavního města Prahy, 1982.
BUKAČOVÁ , Irena. Malířská rodina Stretti a Plasy. Plasy:
město Plasy, 2012.
ORT , Jiří. O italském původu umělecké dynastie Strettiů.
Knižní značka 1/2017, s. 18-21.
VENCL, Slavomil. Moderní exlibris v českých zemích.
Pelhřimov: Nová tiskárna, 2018, s. 214.