malíř, grafik a pedagog, který se rov něž věnuje tvorbě exlibris, smaltů a objektů, se narodil 28. 12. 1931 v Hradci Králové v rodině strojvůdce ČSD. V Hradci Králové prožil šťastné dětství, ale rovněž jinoš ská léta během Protektorátu Čechy a Morava. Vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Jablonci nad Nisou (1946−1950, prof. V. Pokorný a prof. B. Maryška) a Vy sokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (1950−1956, prof. A. Fišárek a prof. A. Strnadel). Po ukončení studia absolvoval ještě čestný rok u prof. Strnadela. Jako absol ventskou práci vytvořil cyklus litografií z cirkusového pro středí. První výstavu měl společnou s Jaroslavem Sůrou na Staroměstské radnici v Praze v roce 1956.
V Praze pracoval jako výtvarný redaktor ve Státním nakla datelství dětské knihy a později se uplatnil jako grafik týde níku Stadion. Záhy však odešel do Mělníka, kde se věnoval od roku 1965 pedagogické činnosti na Lidové škole umění a na gymnáziu. Pro žáky Lidové školy umění se mu s jejich pomocí podařilo realizovat v opuštěné Pražské bráně galerii Ve věži, kde pak mohli vystavovat významní výtvar níci, kteří neměli možnost vystavovat v době „normaliza ce“ po roce 1968 v Praze. Hned po absolvování mu byl přidělen ateliér ve Veletržní ulici v Praze v č. 33 v podkro ví domu, který opustil až na jaře v roce 2018. Letní měsíce trávil na chalupě v podkrkonošském Spálově, kde se za sadil o záchranu evangelické kaple z roku 1888, ve které se konají výstavy na každoročním setkání milovníků umění Spálovské babí léto (v roce 2017 se konalo 22).
V současnosti je členem Spolku pražských výtvarných umělců (starý název Sdružení pražských malířů) a členem Spolku sběratelů a přátel exlibris (od roku 2000). Byl rov něž členem Čs. svazu výtvarných umělců a členem skupi ny Cesty, která v roce 1968 pořádala výstavy vyjadřující protest proti vstupu vojsk Sovětského svazu a dalších zemí do Československa.
Základem uměleckého projevu Vladimíra Veselého je
malba s věčným tématem ženy v kombinaci s doplňující mi prvky z přírody a architektury, které vytvářejí snovou atmosféru obrazů. Používá tlumené zemité barvy, které podtrhují baladické ladění obrazů. Ženy klasických antic kých tvarů jsou často středobodem jeho obrazů, oslavou krásy ženského těla. Čistě krajinné motivy zpracoval napří klad v cyklu Jaro, Léto, Podzim, Zima a v obrazech Malá Skála, Sejkorská kaple, Skála a mnoha dalších, figurální mo tivy v obrazech Autoportrét, Žena v klobouku, Žena s ho lubicí. Většina obrazů obsahuje několik vzájemně se dopl ňujících motivů: postavy žen, výseky krajin či architektury, hodiny a kyvadla pro zdůraznění pomíjivosti; celkové zpracování obrazu přechází do symboliky až surrealismu. Příkladem mohou být obrazy: Kyvadlo času, Zvěstování, Zvonění, Máchovský motiv, Vinobraní, Babí léto, Žena a zámek, Madona a skála, Svatební motiv.
Souběžně s malbou se Vladimír Veselý věnoval
grafické tvorbě. Zpočátku používal dřevoryt a linoryt. V litogra fické dílně na Malé Straně tvořil grafické listy s bohatou barevné škálou a ve vlastním ateliéru na Veletržní ulici hlubotiskové tisky leptem nebo akvatintou. Jeho litogra fie působí radostně, škála barev to podtrhuje a motivy jsou spíše realistické než symbolické. Milovníky grafiky to uchopí za srdce jak dokonalým kreslířským zpracováním,
tak vnitřní atmosférou grafických listů. Je na nich znát, že v době jejich vzniku prožíval umělec šťastné období svého života. Připomeneme alespoň některé: Zahrada v Praze, Večerní Praha, Ulička na Malé Straně, Schody do Nerudovky, Radnické schody, Schody na Malé Straně. Naopak plně symbolické vyznění na lezneme na litografiích V okně, Stárnutí, Srdce na dlani, Jablko nepadá daleko od stromu, Evino jablko, Čas stromu, Dívka a zvíře a mnoha dalších. Zajíma vé a působivé jsou serigrafie a koláže, např. koláž Dívka s květem (s kubistickým zpracováním). Čárové lepty jsou detailně propracovány a při pečlivém předběžném návr hu kresby působí na vnímavého diváka dokonalým gra fickým tiskem a použitím několika barev při tisku. Prvky symbolismu jsou u nich převažující, jako např. v leptech Žena růže, Zámek, Strom jazzu, Signály, Špatná zpráva.
Tvorbě exlibris a novoročenek se V. Veselý věnoval od 70. let 20. století. Tvořil je pro své přátele, většinou nesbě ratele, v dřevorytu, linorytu, leptu a litografii. Vytvořil asi 200 exlibris; jejich soupis neexistuje. Celkem pravidelně se zúčastňoval přehlídek exlibris v Hradci Králové (Žeň čes kého a slovenského exlibris) a v Chrudimi (Trienále české ho exlibris). Motivy exlibris a novoročenek jsou obdobné jeho motivům volné grafické tvorby. Svými grafikami do provázel bibliofilská vydání básní J. Seiferta, J. Skácela a V. Nezvala. Vladimír Veselý vytváří rovněž sochy a objek ty. Zajímavá je jeho účast na mezinárodních sympoziích Frýdlantský umělecký smalt.
Část jeho výtvarné tvorby si můžeme prohlédnout na webových stránkách
http://vladimirvesely.cz. Uspořá dal více než 50 autorských výstav a zúčastnil se více než 80 kolektivních výstav doma i v zahraničí. Obdržel medaili za pedagogickou činnost v oboru výtvarné výchovy, stří brnou medaili města Mělníka za přínos kultuře a vyzna menání města Semily za přínos kultuře v souvislosti se zá chranou spálovské kaple. Stálá expozice výtvarného díla Vladimíra Veselého je na zámku ve Vrbičanech.